Wybory Samorządowe 2018

Ogłoszenie Urzędu Gminy Karsin

         Urząd Gminy Karsin uprzejmie informuje, że  zgodnie z art.  18 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy (t.j. Dz. U. z 2018r. Poz. 1000, z późn. zm.)  stały rejestr wyborców obejmuje osoby stale zamieszkałe na obszarze gminy, którym przysługuje prawo wybierania.


         Rejestr wyborców stanowi zbiór danych osobowych z ewidencji ludności. Można być ujętym tylko w jednym rejestrze wyborców.

         Rejestr wyborców służy do sporządzania spisów wyborców  uprawnionych do udziału w wyborach, a także do sporządzania spisów osób uprawnionych do udziału w referendum.

         Rejestr wyborców potwierdza prawo wybierania oraz prawo wybieralności.


         Rejestr wyborców dzieli się na część A i część B. Część A rejestru wyborców obejmuje obywateli polskich. Część B rejestru wyborców obejmuje obywateli Unii Europejskiej niebędących obywatelami polskimi, stale zamieszkałych na obszarze gminy i uprawnionych do korzystania z praw wyborczych w Rzeczypospolitej Polskiej.

 

        Zgodnie z art. 19 przedmiotowej ustawy Wyborcy stale zamieszkali na obszarze gminy bez zameldowania na pobyt stały wpisywani są do rejestru wyborców, jeżeli złożą w tej  sprawie w urzędzie gminy pisemny wniosek.  Wyborcy stale zamieszkali na obszarze gminy pod innym adresem aniżeli adres ich zameldowania na pobyt stały na obszarze tej gminy mogą być wpisani do rejestru wyborców pod adresem stałego zamieszkania, jeżeli złożą w tej sprawie w urzędzie gminy wniosek ze wskazaniem adresu ostatniego zameldowania na pobyt stały na obszarze gmin. W wyborach organów jednostek samorządu terytorialnego dopisanie wyborcy do spisu wyborców w wybranym przez niego obwodzie głosowania na obszarze gminy właściwej ze względu na miejsce jego stałego zamieszkania dopuszczalne jest wyłącznie na obszarze okręgu wyborczego właściwego dla jego stałego zamieszkania.


         Zgodnie z art. 20 ww. ustawy decyzję o wpisaniu lub o odmowie wpisania do rejestru wyborców osoby, o której mowa w art. 19, wydaje wójt, w terminie 3 dni od dnia wniesienia wniosku.  Decyzję o odmowie wpisania do rejestru wyborców, wraz  z uzasadnieniem, niezwłocznie doręcza się wnioskodawcy. Wójt przed wydaniem decyzji, o której mowa w § 1, jest obowiązany sprawdzić, czy osoba wnosząca wniosek o wpisanie do rejestru wyborców spełnia warunki stałego zamieszkania na obszarze danej gminy. O wpisaniu wyborcy do rejestru wyborców niezwłocznie zawiadamia się urząd gminy właściwy ze względu na ostatnie miejsce zameldowania wnioskodawcy na pobyt stały w celu skreślenia go z rejestru wyborców w tej gminie. Od decyzji w sprawie odmowy wpisania do rejestru wyborców  przysługuje prawo wniesienia skargi do właściwego miejscowo sądu rejonowego. Skargę wnosi się za pośrednictwem wójta, w terminie 3 dni od dnia doręczenia decyzji. Wójt przekazuje sądowi niezwłocznie skargę wraz z decyzją i aktami sprawy. Wójt może też niezwłocznie zmienić albo uchylić swoją decyzję, jeżeli uzna skargę w całości za zasadną.

 

Załączniki

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 10 września 2018 21:43
Dokument wprowadzony do BIP przez: Marta Kulas
Ilość wyświetleń: 483
12 września 2018 18:43 (Marta Kulas) - Zmiana kolejności załączników. (Dokument opublikowany)
12 września 2018 18:43 (Marta Kulas) - Dodanie załącznika [glosowanie_przez_pelnomocnika_i_korespon5965.pdf] do dokumentu. (Dokument opublikowany)
12 września 2018 18:43 (Marta Kulas) - Dodanie załącznika [wzor_wniosku.pdf] do dokumentu. (Dokument opublikowany)